GP blog 4 - 20-8-19 # GvH

Nini III, V. Helmar x Corry V. Nubert
Zij heeft alle kampioenschappen Sgldt gewonnen.
Dirigent is haar zoon van Wachtmeester en Ginus haar kleinzoon van Renville

Nini III, V. Helmar x Corry V. Nubert
Zij heeft alle kampioenschappen Sgldt gewonnen.
Dirigent is haar zoon van Wachtmeester en Ginus haar kleinzoon van Renville

Blog 4-20-8-19 # GvH - Ontwikkeling van fokkerij; Denken in generaties en/of in bouwstenen.

G. van Heijst, Voorburg, 20-8-19

Ontwikkeling van fokkerij; Denken in generaties en/of in bouwstenen.

Ontwikkeling van fokkerij kan gezien worden voor het geheel, maar ook voor het ontwikkelen van een merrielijn door de fokker.

Het oude gezegde is dat het opbouwen van een merrielijn een fokkersleven kost. Dit is waar als je op nul begint en er nog geen doortimmerde basis onder ligt. Zou er wel een doortimmerde basis onder liggen, dan kun je doorbouwen op hetgeen al beschikbaar is. Je zou daarmee dan een voorsprong kunnen hebben op iemand die nog in de bouwfase zit.

Voor een individuele fokker geldt dat hij zijn eigen fokdoel moet stellen en dan vervolgens in generaties moet gaan denken. Dat zou ook kunnen betekenen dat je diepvriessperma van bepaalde hengsten veilig wil stellen om dit in de toekomst te kunnen gebruiken. Zou hij dit niet doen, dan kan hij in een later stadium er achter kunnen komen dat het sperma van hengst A of B niet meer beschikbaar is.

Voor de fokkerij als geheel zou men moeten denken in bouwstenen.  Hoe moet het paard eruit zien dat we ons ten voorbeeld stellen ? Uit welke bouwstenen bestaat deze ? Bij het aankeuren van hengsten zou men dan meer moeten kijken vanuit de bouwstenen ? Draagt de hengst bouwstenen in zich die wij zouden kunnen gebruiken, zodat we deze in de populatie kunnen gaan inbouwen. Van belang is dat er een goede beschrijving gemaakt wordt welk type bouwstenen gebruikt kunnen worden. Zeker in een kleine populatie is het wenselijk om deze insteek te volgen ipv de insteek van het totale plaatje.

Ook de individuele fokker heeft er baat bij om gebruik te kunnen maken van bouwstenen. Een bouwsteen kan namelijk zorgen voor een grotere vooruitgang. Heel belangrijk is bijvoorbeeld de bouwsteen beweging. De kunst is om de beweging in het gewenste formaat paard te bouwen. De gebruiker heeft er baat bij dat er met name gedacht wordt aan een beweging die past bij zijn wensen. Dat betekent lossigheid, kracht, voldoende ruimte.