GP Blog 10 6-8-'21 # GvH - Oregon en zijn bloedopbouw

Olivier V. Coco

Oregon en zijn bloedopbouw

Gerrit van Heijst

Door toeval liep ik tegen foto’s van Oberon en Honorose aan. Mooie foto’s (zie hieronder) en in dit schrijven zal duidelijk worden waarom het mooi is om die naast die van Oregon te leggen, waar deze 2 paarden in Oregon zijn moederlijn voorkomen.

Oregon is het geluk geweest van de tuigpaardfokkerij. Waar voorheen de tuigpaarden boven kwamen drijven uit de brede Nederlandse fokkerij, heeft Oregon voorkomen dat met de omvorming van de fokkerij naar een rijpaardfokkerij er een gat geslagen is in het aantal tuigpaarden. Dit had alles te maken met de stempelhengst die Oregon was.  Dat betekent dat in de pakketjes die Oregon doorgaf er steeds iets doorgegeven werd wat de tuigpaardbeweging ondersteunde. Dat betekent dat zowel aan vaders- en moederskant die elementen aanwezig zouden moeten zijn. Aan beide kanten treffen we de combinatie van Olivier en Xerxes II bloed. Maar ook het Cicero II bloed, via Ewario aan vaderskant en via de moederlijn van Honorose aan moederskant (en dan dubbel). Zie voor de afstamming aan vaders- en moederskant van Oregon de link naar Kurassier : Uitgebreide stamboom van KURASSIER | HorseTelex  en de link naar Honorose : Uitgebreide stamboom van HONOROSE | HorseTelex . Van Oregon werd gezegd dat hij zijn dunne huidje te denkan had aan de merrie Honorose. Dhr van Schayk, dierenarts en paardenfanaat heeft de suggestie in In De Strengen gedaan om een aparte fokkerij van Oregon nakomelingen op te zetten omdat die veelal konden springen waardoor je een fokkerij van sprinpaarden tot stand zou kunnen brengen. Van Oregon zijn overgrootvader Ebert was al bekend dat die springpaarden bracht (zie bijgaande link over de Ebert fokkerij : Ebert - www.stichting-sobp.nl (Hier zal Agamemnon in combinatie met het Cleveland Bay bloed zeker een rol gespeeld hebben. Verder kan van Agamemnon en zijn nazaten opgemerkt worden dat ze bij de Oost-Friese en Oldenburgse fokkers zeer geliefd waren vanwege de beweging die ze doorgaven. Landessohn stond daar in deze fokkerijen ook om bekend, en het is dan ook niet vreemd dat die combinatie vaak wordt aangetroffen.  (Agamemnon is overigens weer nauw verwant aan Flick die een belangrijke rol in de Hannoveraanse fokkerij heeft gespeeld aan de springkant (in combinatie met het bloed van King)). Minstens zoveel invloed of misschien nog wel meer zou toegekend kunnen worden aan Cicero II. De vader van Cicero II, Cicero, wordt in Holstein gezien als één van de belangrijke stamvaders die verantwoordelijk is voor de springeigenschappen van de Holsteinse Paarden. Hier onder deze uiteenzetting worden de foto’s van Oregon, Oberon en Honorose weergegeven. De opdruk van deze paarden lijkt toch enigszins overeen te komen.

Aardig om te weten

Xerxes II V. Xerxes

Aardig om te weten :

Halfbloedhengsten uit Oregon merries werden op de KWPN hengstenkeuring altijd opgekocht door Jan Maathuis omdat dit meestal goede springpaarden waren.

Jan Schep heeft mij aangegeven dat bij de uitbouw van de tuigpaardfokkerij veel van de actieve merrielijnen die in de tuigpaardfokkerij furore hebben gemaakt in de basis Hackney bloed hebben. Persoonlijke noot : Dat daarbij ook een hengst een rol gespeeld heeft die door de tuigpaardfokkers nooit als zodanig is erkend, is op zichzelf wel opvallend. Tot op de dag van vandaag is dat behalve door mij nog nooit beschreven. Dit is de hengst Rigismund. Kenners van vroeger die de fokkerij van het Gelders Paard hebben beschreven zagen bij Rigismund nog duidelijke Hackney invloeden terugkomen. Rigismund zien we in de bloedopbouw van o.a. Hoogheid, Indiaan en Renovo, maar ook bijvoorbeeld bij Uron (waar we ook nog het bloed van Rigismund zijn volle broer Eribo aantreffen). Voor de liefhebbers is nog wat info over Rigismund en Eribo terug te vinden onder de volgende link : Rigismund en Eribo - www.stichting-sobp.nl

Oregon V. Kurassier

Oberon V. Columbus M. Honorose (Obeon komen we overigens ook tegen in de moederlijn van de vader van Gondelier zijn moeder. Dat is dus ook de moederlijn van de hengst Partner want de vader van Gondelier zijn moeder is gefokt uit de volle zus van Partner (hun vader, Kurassier. Dus Partner en zijn zus zijn dus redelijk verwant aan Oregon). Ter volledigheid is de moederlijn van Partner en zijn zus (en de moederlijn van de hengst achter Gonderlier's moeder) ook de moederlijn van de hengst Colibri.)

Honorose V. Viervoet . Wat een mooi hoofd, front, houding en uitdrukking heeft deze merrie. Dat zal er allemaal aan bij hebben gedragen dat ze meermalen op kop werd geplaatst.